Jumaat, 25 Disember 2009

KRISMAS YANG GELAP

Hujan mencurah-curah
Dari lembah kelang ke selatan
hanyut di era perjalanan

Aku bagai si cilik
Mengharap datuk Santa
datang menghulur todi
ramuannya Beri dipetik dari atlantis

Stout hitam yang bisa menemani aku
malam ini krismas agak gelap
tapi aku masih mengharap
kelibat si Santa turun dari chimney
dan mencantumkan hati-hati kita yang telah patah

Malam krismas kita pernah bercanda
seolah-olah dunia kita yang punya
lalu episod-episod silam kugenggam
Carl's bergelimpangan
kita pernah tertonggeng di pinggir jalan jenang
mengharap mama auntie pulang dari taman
dan membuka sebotol
Konspirasi Chip Chuan dan vodka murah
Mabuk Tujuh Lautan
Dan kita masih merasa dunia kita yang punya
dari larut malam hingga dinihari

"We stayed up all night and talked about life
We seemed so sober those days....."


Kita pernah termuntah
Dan tertawa di deruan malam
Biarkan setan-setan mengelilingi kita
Tiada persahabatan yang lebih sundal dari kejujuran
Tapi, sesundal-sundal benda adalah merelakan kepalsuan dalam keriangan

Mataku terpejam erat
Stout habis ditelan
dari jauh
aku lihat sekedondong rusa bertanduk putih
segera menyengirai senyum di bibir
Datuk Santa datang mengucap salam...
'Aku datang dari jauh...
Kutub Utara sangat sejuk!
Terima kasih atas emel yang kaubawa'

'Kau masih membasuh dosa dan membawa luka-luka bersama?'

Datuk santa menghulur secebis kotak
kecil di tapak tangan segera kubuka
'Nah...bukakan hatimu sekali lagi...

AhoYY!!
Datuk Santa mengucap salam
Dan dalam kotak itu
Sekuntum hati plastik dagangan tangan elf-elf kecil
rapi tersusun dalam bungaan jeremi

nota kecil kubuka
'Bukakan Hati-Hati kita sekali lagi.
Dunia masih indah untuk diterokai
Terbitkan sejalur cahaya yang sejuk
Untuk menjadi anak-anak semula'

J Cold
1 am, Boxing Day, sekembalinya ke Bee Pee
*Selamat Hari Bertinju

3 ulasan:

saya su berkata...

funny yet dreamy

Tanpa Nama berkata...

"We stayed up all night and talked about life
We seemed so sober those days....."

hoi tu lagu shelter eh?

saya su berkata...

haha.rasanya u hav to give out credits la bila bagi statement next time.

iklan selingan

Malaysia Web Hosting

nombor ramalan