Selasa, 21 April 2009

- HARI-HARI GEMBIRA -


Semangat untuk terus hidup masih lagi berada ditahap optimum. Dalam kekalutan waktu yang berlalu laju tanpa hairan untuk menoleh ke belakang, setiap hari aku akan bertambah umur.

'Apa yang kamu kerjakan didunia akan dibalas dengan adilnya di hari pembalasan'.

Sentiasa aku ingat, dan sentiasa itu juga perasaan gementar menyelinap ke segenap pelusuk unjuran urat dan pembuluh darah. Makin tambahnya ketuaan, makin kegelisahan mendidih. Tetapi entah, dan diikuti dengan helaan nafas yang panjang...

Hebat, seharusnya hari-hari tua yang sentiasa mendatang mengajar kita menjadi semakin dewasa dan semakin terasah ketajaman minda bagi membuat pertimbangan yang rasional dan sewajarnya. Mungkin permulaan hari pertambahan usia aku pada tahun ini dilihat sedikit ganjil. Bangun dari tidur ditengah-tengah kumpulan lelaki separuh bogel (hanya berseluar tanpa baju) yang masih tidur merengkot kesejukan dek angin belahan kipas siling diwaktu pagi. Apa yang lebih ganjil untuk memulakan hari pertambahan usia selain dari perkara diatas? Aku bangun mengusap muka dan menenyeh mata yang masih kelat. Tidur selama kurang satu jam bagi menggantikan tidur malam, adalah satu idea yang tidak sihat. Simptom-simptom sakit pinggang, murung, air kencing menjadi sedikit kotor warnanya, kecelaruan, fatik, dan 'moody' akan seharian menemani anda selesai sahaja tidur yang kurang daripada satu jam.

Tugas memasak menguatkan keazaman melawan kelat mata. Bingkas bangun, cuci apa-apa yang patut, terus ke dapur. Kangkung dan ayam, bahan utama yang bakal di cabuli dengan resepi bujang ala mak bapak yang masak. Output akhir ; kangkung masak belacan, ayam masak asam pedas, ayam digoreng dengan tepung sedia adun, dan masih lagi ayam iaitu telur ayam dadar. Sedap. Bukanlah makanan yang mengecewakan untuk memulakan hari pertambahan usia. Syabas kepada rakan-rakan bujang dari Batu Pahat yang hebat memasak.

SMS diterima dari seorang sahabat, Kafak, mengundang makan malam santai bersama Nik Aziz ( salah seorang sahabat lama sewaktu di Shah Alam ) dilokasi sekitar Damansara. Apa yang berlaku sebelum, semasa dan selepas perjalanan ke lokasi agak menarik. Aku berada dalam keadaan 'trance' dimana sebelum memulakan perjalanan, shot yang diambil agak berlebihan. Ditambah lagi dengan peralatan yang sangat asing bagi aku. Gelisah sepanjang perjalanan, perut memulas-mulas, kadar degupan jantung turun rendah agak drastik. Ah..sudah... Peluh-peluh od bertompok didahi dan belakang badan walau pun ketika itu kereta cik Misi menghamburkan udara sejuk nyaman dari bolongan saluran penghawa dingin. Kerisauan akan kegagalan mengawal trance ini akan mengakibatkan aku terlepas peluang untuk santai bersama Nik Aziz, Kafak, cik Misi (asal pompuan mesti misi) dan seorang lagi rakan kepada Nik Aziz yang aku sendiri tak pasti akan namanya. Bukan selalu dapat duduk santai bersama rakan-rakan lama. Ternyata aku tetap dikecewakan oleh diri sendiri. Tidur bersendirian didalam kereta di lot parkir bawah tanah lebih dari satu jam. Bangun dengan kecelaruan, terus menuju meja dimana rakan-rakan sedang rancak berborak. Terima kasih cik Misi atas pint yang anda belanja. Pertemuan yang bagus, cuma aku yang tidak bagus... Alas...

The Don Tomas Allegro Maduro is quite a long name for a cigar but with so many brands to choose from you have to be somewhat distinctive so that people will remember you. This cigar lives up to it’s long name and long well deserved reputation of the Don Tomas brand. The size of the cigar was the Robusto which measures 5 1/2” x 50 ring gauge. This is another great cigar from the folks at the General Cigar Company. It comes packed in a nice black aluminum tube lined with cedar and cork on the tube cap to guarantee freshness.
Flavor and Aroma
This yet another maduro cigar that will surprise you with how light and smooth it is. This is very similar to another General Cigar brand, the Macanudo Hyde Park Maduro. The Maduro wrapper gives the cigar a touch of sweetness.

Review diatas dipetik daripada laman web Review of Don Tomas Allegro Maduro Cigar. Kenapa aku petik? Ini adalah ihsan daripada lagi rakan-rakan terdekat iaitu saudara Poligarang dan cik Farmasi. Mereka faham amat tentang kegilaan aku terhadap cerut/curut istimewa. Sama ada mereka sedar atau tidak, aku sedang berada didalam hari pertambahan usia aku dan menerima sebatang cigar yang berjenama agak sinonim didalam dunia curut/cerut ditemani 20cl Chivas Regal 12 years aged adalah token yang sangat mengembirakan. Cigar yang disiapkan dengan sentuhan balutan maduro, uncutted, dan bau yang sangat enak meskipun belum dijamah api lagi, estetika yang amat aku rindui dan didambakan daripada sebatang cerut/curut. Ahhhhh.... Sebatang cerut/curut yang seksi. Dan aku amat berpuas hati pada hari ini walaupun tidak sehebat manusia-manusia lain yang lebih meriah hari pertambahan usianya. Terima kasih rakan-rakan yang secara sedar atau tidak, telah sama-sama berada di hari itu bersama aku...


- CIGAR IS THE NEXT AND THE CLOSEST BEST THING EVER HAPPENED TO ME AFTER HEMP... -



16 ulasan:

SSPukimak berkata...

hakkkk tuihhhh juga...
hik hik hik..

pekik si pekong berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
SSPekuk! berkata...

This is wayy too cool mann...!!

SSpenyodokChivas berkata...

WTF SSPukimak
Check your head
*warning*
- sodok chivas ke mulot SSPukimak (gune la nama lain bodo)

Lu balik isap puting la baik bro hahaha

pekik si pekong berkata...

ternyata masih ada yang mencemburui keindahan warna-warna kegembiraan dalam hidup aku. ternyata yang mencemburui itu ada menyimpan perasaan ingin tahu akan kemeriahan hidup aku, heh, ini agak menarik kerana aku sendiri tidak mempersetankan hidup kau... hehehe... dan kau juga boleh berkata kau jelik lebih dari berminat. tapi itu kata kau. dan jika itu kata kau, maka itu kau punya pasal la si SSPukimak... ;p

Si Pekok berkata...

Cheerz!!

uketetel berkata...

john gonzo jgn lupa bawa cigar itu ke sarang....
asik isap okok daun je....
huhu sesekali nak merasa cigar che guavera tu.

mr white berkata...

Bro, Cigar ada lebih tak? heh..heh..

SSPelempang! berkata...

isap puting nora danishesss ke?
kwang kwang kwang!

poronolist berkata...

mcm pukimekkkkkkk.......... minta dibuat pemahaman kepada pekik si pukik kepada maharani sebelum anda dibuang kerja tanpa notis.

saya su berkata...

saya suka bila kawan2 saya gembira menikmati hidup..cheers!

pekik si pekong berkata...

cigar ada lebih... tapi lebih dia pun masih dok dalam almari kaca kat KLCC lagi... tunggu la ada rezeki jadi wakil rakyat, aku belanja satu batu pahat cigar castello... heh...

SSP berkata...

wah. memperagakan saguhati nampak?

lain kali aku nak calon lu jadi wakil rakyat la wakakakakakaka

SSP berkata...

just recalled: i tot its 'e' the best thing after '5'? kwang kwang kwang

uden kingkong berkata...

wakakakaka,..aku setuju!

pekik si pekong berkata...

mana?? tu kalu hemp kehabisan.. Baru boleh guna ayat 'the next best thing after 5'...ahahah.... yang terbaik semestinya datang dari ladang... itu nabil la yang cakap...maka aku setuju jek...kan orang2 dalam ssp tak boleh berpikir, cuma ikut jek ape yang orang lain cakap, ada betol? hehe...

iklan selingan

Malaysia Web Hosting

nombor ramalan